Friday 14 November 2014

Hatiku Bukan Batu


Andai kau fikir hatiku batu
Yang boleh kau lempar dan hentakkan
Dan kau harapkan tiada calar,retak dan remuk padanya,
Itu bukan aku.
Hatiku bukan batu.

Andai kau mohon aku kuat
Seperti batu menahan derasnya ombak laut mengganas
Tanpa mengharapkan berlaku hakisan,pecahan dan kerikilan,
Itu bukan aku.
Hatiku bukan batu.

Aku bisa berlagak menjadi batu
Menongkah arus pertahan dirimu
Membaling diri melawan musuhmu
Membatu kelu saat kau salahkanku
Mendengar tekun setiap baitmu
Tapi hati..
Hatiku bukan batu.

Andai kau enggan menerimaku
Kerna ku hanya batu tiada kilau
Tak seperti kerikil melicin tanpa cela
Dan andai pengorbananku hanya buta bagimu
Izinkan aku, menyelusur sungai dan laut
Mencari ombak kehidupan baru
Tak bisa hanya menunggu
Kerna hatiku bukan batu.

Nukilan hatiku yang bukannya batu,
15/11/2014
12.05am

No comments:

Post a Comment